Overspanning en burn-out overvallen je vaak ineens. De meest voorkomende klachten deel ik in deze blog met jou, zodat je vroegtijdig actie kan ondernemen om een overspanning of burn-out te voorkomen.

Let op; ik deel hier de klachten die ik het meest in mijn praktijk hoor. Dit kan voor jou heel anders zijn. Mocht je twijfels hebben of jij stressklachten hebt, neem dan vooral contact op en dan plannen we een gratis telefoongesprek in.

Lichamelijke klachten

De lichamelijke klacht die ik het meest hoor is met stip op 1; vermoeidheid. Je voelt je uitgeput en moe. Verder zorgt stress ervoor dat je je gejaagd voelt en dat je door de gespannenheid last krijgt van spierpijn in je nek en rug of hoofdpijn. Veel dames hebben slaapproblemen en bij burn-out ook hartklachten (hartkloppingen).

>> Wil je weten wat er in je lichaam gebeurt wanneer je stress ervaart? Dan is de blog Let’s talk about stress, interessant voor je! <<

Cognitieve functies

Wanneer je constant onder stress staat zorgen je hersenen ervoor dat je steeds paraat bent. Om te kunnen overleven is je lichaam zo ingericht dat er minder activiteit is in frontale hersenen (de voorkant van je hersenen). Dit gedeelte van je hersenen zorgt ervoor dat je kan plannen, organiseren, besluiten nemen en alles kan overzien. Overspanning zorgt voor klachten die voortkomen uit het minder goed werkende hersendeel.

Zo kan je problemen krijgen met aandacht, concentratie, geheugen en het vasthouden van de rode draad. In je werk merk je dat je fouten gaat maken en langzamer gaat werken. Piekeren en malen zijn ook klachten die ik veel hoor in mijn praktijk.

Stemming of emoties

Door de overspanning zal je merken dat je heftiger en emotioneler gaat reageren op situaties die je meemaakt. Veel vrouwen voelen zich angstiger, onzeker en machteloos. Ze hebben een gevoel van leegte, depressieve gedachten en hebben last van schuldgevoelens. Het komt vaak voor dat ze geen zin hebben in activiteiten en moeite hebben met genieten.

Gedrag

Het gedrag is vaak erg helder voor je omgeving, maar zelf valt het je niet altijd op. Wanneer je goed luistert naar je omgeving, kan het zijn de mensen in jouw omgeving jou stressklachten al benoemen. Hierbij kan je denken aan opmerkingen zoals; “Wat ben je toch steeds gehaast”, of “doe toch niet zo druk”.

Zo zijn veel vrouwen zich voortdurend aan het haasten, ook al is daar geen reden toe. Je kan het ook merken aan dat je je werk niet afkrijgt en mee naar huis neemt. Of geen pauzes meer neemt tijdens je werk. Veel vrouwen krijgen ook last met nee zeggen en delegeren. Dit gaat op den duur leiden tot sociaal terugtrek gedrag. Je hebt geen zin meer in afspraken of andere verplichtingen. Ook hoor ik dat vrouwen vluchten in hanggedrag, zoals veel tv kijken, op de telefoon zich verliezen in social media en te laat naar bed gaan.

Dit zijn de meest voorkomende stressklachten die ik zie in mijn praktijk. Mocht je jezelf hier in herkennen of twijfel je, stuur me dan een mail. We kunnen eens bellen om te overleggen.

Mocht je jezelf erin herkennen en wil je hiermee aan de slag? Lees dan de pagina voor werkende moeders. Hier zie je dat ik een stressreductie traject aanbiedt, dit is gericht op het verminderen van je stressklachten en we gaan aan de slag met je gedrag en patronen.

Herken je veel klachten bij jezelf en ben je misschien al overspannen of burn-out? Dan is een stressherstel traject geschikt. Hier gaan we eerst aan de slag met je lichamelijk herstel (want cognitief kan dat nog niet, omdat je frontale hersenen niet goed functioneren) en vervolgens gaan we aan de slag met je patronen en gedrag. Je zal in 6 tot 8 al merken dat de vermoeidheid en de depressieve gedachten en gevoelens zullen afnemen.

Ben je ooit overspannen of burn-out geweest? Laat hieronder in de comments achter welke klachten jij had. Dan kan je andere vrouwen helpen het eerder te herkennen.