Onrust voelen

Veel (jonge) vrouwen kampen tegenwoordig met een onrustig gevoel. Vooral ondernemers en jonge werkende moeders hoor ik regelmatig zeggen dat ze zich op een vrije dag nog steeds onrustig voelen. Ze hebben het idee op hun vrije dag nog van alles te moeten. Bijna een schuldgevoel hebben als ze niet met het werk, huishouden of kinderen bezig zijn. Herkenbaar? Ik wil je in deze blog graag uitleggen wat er gaande is en wat wél de juiste manier is om met dit onrustige gevoel om te gaan.

Ons lijf en onrust

Wanneer je een lange tijd veel moet presteren past ons lijf zich aan. Het zet een tandje bij om voldoende stresshormonen te presteren. Als je te lang druk blijft, dan wordt dit het ‘nieuwe normaal’ en zal je lichaam deze hoeveelheid aan stresshormonen blijven produceren. Dit merk je wanneer je na een drukke periode wilt rusten. Je neemt vakantie of wilt tijdens je weekend lekker bankhangen. Wat je merkt is dat je lichaam onrustig voelt, alsof je genoeg energie hebt om nog weer iets op te pakken. Maar je weet dat het tijd is om te ontspannen, alleen lukt dit niet.

Wat het nog moeilijker maakt zijn de gedachten in ons hoofd. We bedenken ons dan ook 100 dingen die we eigenlijk nog moeten doen. De kans is ook groot dat we er een van gaan uitvoeren. Waardoor je jouw lichaam het seintje geeft dat deze stresshormonen nodig zijn.

Wat je eigenlijk wilt is dat je lichaam minder stresshormonen gaat produceren. Door een lange tijd minder te doen en meer rust te nemen krijgt je lichaam dit door en zal het zich aanpassen. Wanneer je verder geen erge stressklachten hebt zal dit vrij vlot kunnen gaan. Als je echter al overspannen of burnout bent gaat dit veel langer duren, want hierdoor is je lichaam totaal ontregelt.

Lichamelijk herstellen van mild tot ernstige stressklachten gaat op dezelfde manier. Alleen de duur ervan is verschillend.

Tips om je rustiger te voelen

Onderprikkeling is dus belangrijk. Minder gaan doen en meer gaan rusten. Maar hoe doe je dat nu wanneer je last hebt van dat onrustige gevoel.

Op het moment dat je denkt: ”Ik voel me onrustig”. Dan signaleer je het al. Leer jezelf dan aan om iets te gaan doen waardoor je ontspannen wordt. Ik zal je hieronder wat tips geven wat je gelijk kan toepassen.

Ga een ademhalingsoefening doen (langer uitademen dan inademen). Je geeft je lichaam een seintje dat de omgeving veilig is, zodat je lijf over kan schakelen op het gedeelte van het zenuwstelsel dat pas in werking treed als je in rust bent. Mediteren en mindfulness zorgen voor dezelfde reactie in je lichaam. Probeer in de ontspanning te komen. Dus uit je hoofd en in je lijf. Dit kan je doen door je zintuigen te gebruiken.

Wil je meer weten over een juist ademhaling, lees dan deze blog over je ademhaling en stress.

Ben je al een tijd onrustig en gestresst? Dan gaat het onrustige gevoel niet zomaar vanzelf weg. Behalve wanneer je iets actiefs gaat doen, echter zal je merken dat het een tijd daarna gewoon weer terug komt. Je zult merken dat het een uitdaging kan zijn om te kiezen voor ontspanning in plaats van afleiding. Lukt het je wel, dan heb je al een grote stap gemaakt.

Ervaar jij nu ook zoveel onrust en wil je hier graag vanaf? Mail me gerust. We kunnen een afspraak maken voor een ontstressgesprek en dan vertel ik je hoe ik je kan helpen.

Fijne week en doe het rustig aan!