Vind jij het ook zo heerlijk om je lekker even af te sluiten voor de wereld en je Facebook of Instagram feed te bekijken? Te veel op je telefoon kijken is een vorm van vluchtgedrag en ongezond, zo blijkt. Tijd dus voor een Digitale Detox!

Digitale Detox?

Een digitale detox is een periode dat jij bewust minder of geen gebruik maakt van je telefoon en andere digitale middelen. Hierbij kan je denken aan je telefoon, Ipad of televisie. Tegenwoordig brengen we massaal uren door op Social Media of voor de televisie. Dit heeft veel invloed op ons leven. Denk hierbij aan een slechte nachtrust, stress, ontevreden gevoel of je constant gejaagd voelen.

Social Media

Misschien heb je zelf wel een gemerkt dat je je lusteloos gaat voelen als je veel op social media hebt gezeten. Je hoopt steeds op dat rode bolletje, waaruit blijkt dat iemand een bericht naar je heeft gestuurd. En even geeft dat een fijn gevoel, dat je wordt gezien of dat iemand aan je denkt. En dat is niet alleen mentaal prettig, maar ook lichamelijk geeft het een fijn gevoel.

Je krijgt continue een shot dopamine wanneer je weer zo’n bolletje ziet. Of wanneer je iets grappigs of leuks tegenkomt. Waardoor je steeds vaker wilt gaan kijken om dit gevoel weer te ervaren. Een verslavend effect dus.

Toch voel je je naderhand vaak ontevreden. Social media gebruik is niet bevredigd. Je denkt niet aan het einde van de dag: wat fijn dat ik zoveel op Facebook heb gezeten.

Slechter slapen

Het blauwe licht. Je hebt er vast wel van gehoord. Er wordt gezegd dat het blauwe licht slecht is voor je nachtrust. Je hersenen denken dat het nog dag is en je maakt minder melatonine aan.

Dit zorgt ervoor dat jij je niet slaperig gaat voelen. Je zal hierdoor slechter en moeilijker inslapen. Wil je dus een betere nachtrust, zorg er dan voor dat je een paar uur voor het slapen gaan niet meer naar het scherm van je laptop of telefoon kijkt.

Ontspanning in plaats van afleiding

Social media is een vorm van afleiding. Je denkt vaak dat het ‘even ontspannen’ is en ‘even niks moeten’. Maar je hersenen blijven alert en blijven bezig met het opnemen van alle informatie.

Ontspannen is je hersenen de tijd geven om tot rust te komen. Dit kan je doen door geen informatie in je op te nemen. Zoals een stuk wandelen in het bos of dagdromen tijdens je pauze op het werk.

Snel effect

Wanneer je er een paar dagen voor zorgt dat je minder op je telefoon, laptop of tv zit zal je snel merken dat je veel tijd overhoud. Je hebt tijd voor ‘slow living’. Dit zijn de activiteiten die je wat rustiger doet. Wandelen, lezen, muziek luisteren, in de tuin aan de slag of op bezoek bij vrienden.

Dit zijn vaak ook de activiteiten waar je aan het einde van de dag tevreden op terug kijkt.

Grote kans dat je in het vervolg je telefoon toch vaker even weg legt. En misschien haal je er wat apps vanaf als je merkt hoe fijn het is om niet steeds bereikbaar te moeten zijn.

Je zal ervaren dat er een blijvende rust over je heen komt die nog fijner is dan een vakantie. En nog langer duurt ook!

Ik ben heel benieuwd of jij wel eens een digitale detox hebt gedaan. Hoe was dat voor jou? Wat was het effect en ben je daarna minder gebruik gaan maken van je telefoon?