Je hebt je ziekgemeld op je werk. Misschien ben je oververmoeid en trek je het werken niet meer goed. Misschien ben je overspannen of burn-out bent waardoor je niet meer KUNT werken. Je zit nu in ieder geval thuis en je weet dat je binnenkort een oproep krijgt van de bedrijfsarts. En dit geeft je spanning, wat kan je verwachten en wat moet je wel of niet zeggen. Ik vertel je graag meer over het eerste gesprek bij de bedrijfsarts.

Wet verbetering poortwachter

In Nederland moeten werkgevers en werknemers zich houden aan de Wet Verbetering Poortwachter. Deze wet wil dat jij als werknemer je samen met je werkgever en bedrijfsarts inzet om jouw verzuim zo kort mogelijk te laten duren. Wil je meer over de verplichtingen die deze wet met zich meebrengt voor jou, je werkgever of de bedrijfsarts kijk dan eens op de website https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/wet-verbetering-poortwachter.

Een van de verplichtingen is dat de werkgever je ziekmelding doorgeeft binnen 1 week. Binnen 6 weken moet de bedrijfsarts probleemanalyse schrijven. Hierin schrijft hij waarom jij niet meer kunt werken, welke mogelijkheden je tot herstel hebt en wanneer hij verwacht dat jij weer kunt gaan werken. Dit betekent dus dat je binnen 6 weken opgeroepen zal worden bij de bedrijfsarts.

Hij mag in de terugkoppeling naar je werkgever echter niet benoemen wat er met je aan de hand is. Hij zal beschrijven wat je beperkingen zijn waardoor je niet kunt werken. Dus in termen van: werknemer kan de hoeveelheid van prikkels moeilijk verwerken, concentratieboog is kort etc.

De bedrijfsarts moet kunnen inschatten of jij kan werken of niet, dit is het hoofddoel van jullie gesprek. Hij zal dus aan je vragen wat er met je aan de hand is, wat je niet meer kunt en wat je nog wel kan. In het geval van overspanning of burn-out krijg je vaak het advies om een aantal weken thuis tot rust te komen en kijken jullie of je hier hulp bij nodig hebt.

Soms kan een praktijkbegeleider van de bedrijfsarts worden ingezet om jouw concrete hulp te bieden bij je dagindeling en het managen van je stress. Ook kan je zelf op zoek gaan naar een stresscoach of een andere therapeut of psycholoog die jouw bij je herstel kan ondersteunen. Maar soms is het ook genoeg om een aantal weken flink uit te rusten of tijdelijk halve dagen te gaan werken. Er is vaak van alles mogelijk, als je maar duidelijk aan kunt geven wat je nog wel of niet kan.

Op gesprek bij de bedrijfsarts

Het eerste gesprek kan nogal wat spanning geven en het komt dus ook regelmatig voor dat je niet meer weet wat je moet zeggen. Het kan dan fijn zijn om iemand mee te nemen (zeker om jou naar huis te rijden), maar die je ook kan bijstaan tijdens het gesprek. Mocht dit (vanwege de coronamaatregelen) niet mogelijk zijn, dan kan je een en ander al op papier zetten als geheugensteun.

Wat kan je thuis al voorbereiden? Je kunt alvast een keer met je partner het gesprek voorbereiden en bespreken wat je wilt vertellen aan je bedrijfsarts. Het is dus handig dat je vertelt welke werktaken je hebt en wat je nog wel of niet kunt. Geef concrete voorbeelden: ik kan tijdens het koken het recept niet volgen, ik kan 3 minuten lezen, het geluid van de televisie kan ik niet aan, ik slaap pas om 02.00 uur in en wordt 3x per nacht wakker etc.

Vertel ook wat jij denkt nodig te hebben vanuit het werk. Hierbij kan je denken aan een coach, een goed gesprek met de leidinggevende, een prikkelvrije werkomgeving, halve dagen werken, paar weken de tijd om tot rust te komen. Benoem je lichamelijke, emotionele, cognitieve en sociale klachten. Wil je hier een overzicht van? Mail me dan even op info@evaacoaching.nl dan stuur ik je die per mail toe.

Kijk aan het einde van het gesprek goed je briefje na of je alles hebt vertelt. Vraag of je de terugkoppeling naar je werkgever zelf ook ontvangt, zodat je weet wat er gedeeld wordt en wat de afspraken zijn. Schrijf tijdens het gesprek eventueel mee, zodat je thuis nog even kan doornemen wat er afgesproken is.

Thuis ontspannen en ga leuke dingen doen

Ik merk persoonlijk dat het advies: ‘ga de komende weken thuis ontspannen en leuke dingen doen’ vaak veel te algemeen is en werknemers alsnog niet weten hoe ze kunnen herstellen van de stressklachten. Het is prettig als je geïnformeerd wordt over wat er precies in je lijf aan de hand is en wat goed herstelgedrag is.

Thuis de zolder gaan opruimen of nu eens alles aanpakken waar je eerder geen tijd voor had is dus geen goed herstelgedrag. De hele dag op de bank netflixen ook niet, maar wat dan wel?

Als je niet weet hoe je moet herstellen, dan is er een grote kans dat je op dezelfde manier blijft doorgaan. Door bijvoorbeeld veel te blijven piekeren en malen blijft je stressniveau hoog. Je blijft dan steken in het herstel, je wordt hier niet beter van.

Ik heb een tijd geleden een ebook geschreven met 3 tips voor mindful moederschap en het creëren van rust. Ik denk dat je deze tips goed kan toepassen als je op dit moment thuis bent omdat je je hebt ziekgemeld door stressklachten. Wanneer jij je inschrijft voor mijn lijst ontvang je direct een mail waarin je het ebook kunt downloaden.

ebook
Download het ebook gratis

Schrijf je in voor wekelijkse video’s en tips die ik je stuur per mail en ontvang direct het ebook ‘Mindful moederschap en het creëren van rust’

Ik kan me voorstellen dat dit vage advies van de bedrijfsarts het machteloze gevoel dat je al hebt niet ten goede komt. Het zou waardevol zijn dat er direct een gesprek zou volgen met concrete handvatten hoe je dan thuis het beste kunt gaan ontspannen en herstellen.

Speciaal hiervoor heb ik een coachtraject ontwikkelt, waarin je leert wat je precies kunt doen om te herstellen. Praktisch en heel concreet gaan we samen aan de slag. Wil je hier meer over weten? Stuur me dan een mailtje op info@evaacoaching.nl of kijk op www.evaacoaching.nl

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring bij de bedrijfsarts, wil je die hieronder met mij delen?