Stel je bent een ambitieuze drukke moeder. Je bent perfectionistisch, stelt je graag dienstbaar op, een harde werker en een doorzetter. Zorgen deze eigenschappen ervoor dat jij sneller burn-out zal raken dan bijvoorbeeld jouw niet zo perfectionistische collega? In deze blog geef ik je een overzicht van de persoonlijkheidskenmerken die je kwetsbaar maken voor burn-out.

Je persoonlijkheid bestaat uit je karakter en je gewoonten. Het wordt daarbij ook gevormd door je opvoeding en de dingen die je meemaakt in je leven. Jouw persoonlijkheid zorgt ervoor dat je op een bepaalde manier met situaties omgaat. Deze ‘manier’ wordt een copingstijl genoemd. Hoe jij dus omgaat met een stressvolle situatie heeft alles te maken met jouw persoonlijkheidskenmerken en wat jij in het verleden hebt meegemaakt.

Waardoor raak je burn-out?

Werkdruk én te weinig herstellen dragen bij aan de ontwikkeling van een burn-out. Ook de manier van omgaan met stress kan bijdragen aan de ontwikkeling van je burn-out. Zo ben je bijvoorbeeld kwetsbaarder voor een burn-out als je een vermijdende of afleidende coping stijl hebt. Je negeert dan bijvoorbeeld de signalen van jouw lichaam. Of je bent geneigd je negatieve gevoelens te dempen door afleiding. Wat ik zie ik dat vrouwen in mijn praktijk vooral social media, eten en ‘nuttige dingen doen’ gebruiken als afleiding voor de nare en onrustige gevoelens.

Wat is jouw persoonlijkheid?

Onderstaande eigenschappen kunnen eraan bijdragen dat jij eerder een burn-out krijgt. Welke herken jij voor jezelf? Lees ze een een paar keer door en schrijf deze voor jezelf op. Bekijk dan welke eigenschappen je belangrijk vindt en welke je zou willen veranderen om jezelf weerbaarder te maken tegen stressvolle situaties.

  • een sterk verantwoordelijkheidsgevoel
  • veel enthousiasme en inzet
  • perfectionisme
  • zichzelf hoge eisen stellen
  • niet snel ‘nee-zeggen’
  • snel ‘ja-zeggen’
  • altijd klaarstaan voor anderen
  • moeite met steun vragen
  • te weinig zorg voor zichzelf
  • een negatieve instelling
  • geen ‘autonoom zelfbeeld’,
  • ‘learned helplessness’
  • inadequate copingstijl (afwachten, vluchten, vermijden)

De meeste van mijn klanten zijn mega ambitieus, doorzetters, harde werkers, pleasers en trekken veel verantwoordelijkheid naar zich toe. Ze willen de wereld beter en makkelijker maken voor de mensen om zich heen. Zij vinden zichzelf minder belangrijk dan hun gezin of collega’s. Offeren zich graag op voor het gemak of plezier van de ander. En ze denken dat ze de ander hiermee een plezier doen. Maar weet dat deze mooie eigenschappen ervoor kunnen zorgen dat jij niet goed genoeg voor jezelf zorgt. En hierdoor in een burn-out terecht kunt komen. Waardoor je niet meer voor jezelf én voor de ander kunt zorgen.  

Mocht jij jezelf hier nou in herkennen, schrijf je hier in voor wekelijkse tips. Ik deel wekelijks met je hoe jij ervoor kunt zorgen dat jij niet ten onder gaat aan stress. Dat je geen stressklachten gaat ontwikkelen en mocht je ze al hebben.. hoe je deze dan verminderd. Ik inspireer je om beter voor jezelf te zorgen. Door het geven van voorbeelden en concrete tips. Zodat jij daarnaast goed en nog lang voor jouw omgeving kan blijven zorgen!

Wil je een-op-een met me aan de slag? Dat kan natuurlijk ook, stuur me dan een mailtje. Dat kan je doen naar info@evaacoaching.nl en dan spreken we binnenkort af voor een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek.

Verder lezen? Misschien is deze blog ook leuk voor je: