Januari is bij uitstek de maand om je gedrag eens goed onder de loep te nemen. Heb je ongezond gedrag waarmee je wilt stoppen? Of wil je juist gezond gedrag bevorderen? Maar hoe doe je dat wanneer je lichaam je voor de gek houdt? In deze blog deel ik 1 goed voornemen om stress te verminderen: stop met oppeppers zoals cafeïne en suiker.

Teveel tegelijk willen werkt niet.

Ik ben altijd erg trouw geweest als het neerkomt op goede voornemens. Elk jaar wil ik wat kilo’s afvallen, gezond eten, meer sporten en beter voor mezelf zorgen. Ook wil ik meer leuke dingen met de kinderen doen, liever voor mijzelf en mijn omgeving zijn en meer ontspannen.

Maar elk jaar loopt het weer uit op een teleurstelling. Nou ja, dat is misschien wat overdreven maar na 2 weken denk ik er gewoon niet meer aan. Ik wil teveel tegelijk veranderen en ben niet committed genoeg om iets echt grondig aan te pakken.

Dit jaar doe ik bewust niet meer aan goede voornemens. Wel doe ik dit jaar (weer) meer met dry januari. Dus deze maand geen alcohol voor mij.

Ga jij dit jaar meer ontspannen?

Nu snap ik dat jij ook veel goede voornemens hebt wat betreft het meer rust krijgen. Misschien wil je eerder van je werk naar huis gaan. Vaker nee zeggen. Eerder naar bed gaan of meer me-time inplannen. Is het je deze week al gelukt?

In deze blog wil ik je graag 1 heel simpele en goed voornemen geven. Wanneer je hiermee stopt zal het een reeks van positief gedrag ontketenen.

Stop met oppeppers!

Oppeppers zijn alle dingen die je doet om even uit de vermoeidheid te komen. Dit zal je voornamelijk doen in de vorm van koffie, cola en energiedrankjes drinken of het eten van snelle suikers. De cafeïne en suikers geven je weer een korte en snelle oppepper, waardoor je tijdelijk niet meer zo moe bent. Het kan ook zijn dat je gaat sporten wanneer je je loom voelt of een taak gaat oppakken omdat je weet dat jij je daarna weer fitter voelt.

Wat je eigenlijk doet is precies het tegenovergestelde van wat je lichaam je aangeeft. Je lichaam geeft aan dat het moe is. Een logisch gevolg zou zijn dat je dan gaat rusten. Bijvoorbeeld even liggen op de bank, slapen, rustig zitten met een kop thee etc. Maar bij stressklachten is het vaak zo dat je tijdens het rust nemen toch onrust voelt in je lichaam.

Je lichaam is namelijk gewend dat het actiever is en heeft hiervoor ook meer stresshormonen beschikbaar. Je hebt ‘geen rust in de kont’, zoals we in Twente zeggen. Toch is het wel de manier om van je onrust af te komen.

ebook
Download het ebook gratis

Schrijf je in voor wekelijkse video’s en tips die ik je stuur per mail en ontvang direct het ebook ‘Mindful moederschap en het creëren van rust’

Geef je lichaam het juiste signaal: minder stresshormonen aanmaken.

Je lichaam moet het seintje krijgen dat er minder stresshormonen nodig zijn. Dit geef af door rustiger te gaan ademen en te gaan rusten.

Wanneer je oppeppers neemt dan ga je weer in je actie stand. Je voelt je even goed (je lichaam is dit niveau gewend), maar wat je eigenlijk doet is roofbouw plegen. Je houdt de stress in stand.

Dus sta de volgende keer wanneer je een kop koffie of koekje wilt pakken eens stil bij hoe jij je voelt. Ben je moe en wil je een oppepper? Pak dan je rust of ga slapen.

Wen jezelf dit aan en blijf er bewust mee bezig.

Herken je dit gedrag van jezelf? Ik betrap mezelf er regelmatig op hoor. Zeker wanneer de kinderen thuis zijn en ik het gevoel heb niet te kunnen ‘rusten’. Dan duik ik sneller de snoepkast in, dan dat ik op de bank ga zitten. Toch helpt het echt (zeker op de lange termijn) om wel je rust te pakken op deze momenten.

Heb je dit al wel eens geprobeerd, maar lukte het je niet? Zou je er eens met mij over willen sparren? Ik heb voor januari nog 4 gratis ontstressgesprekken vrij. Stuur me gerust een mailtje en dan denk ik met je mee hoe je dit kunt inbouwen in jouw dagen.