Tijdens het schrijven van deze blog vliegen de potloden over tafel en kruipen en twee jongens onder de eettafel door. Het schoolwerk zou al af kunnen zijn, maar de jongste is nog niet op de helft…

Tijdens de ochtend lijk ik wel een vastlopende cassetterecorder die steeds roept: ‘ga nou verder met je werk’, ‘handen en voeten bij jezelf’, ‘stop nou eens met spelen en ga verder met je werkboekje’. Wanneer ik de ene help met uitleggen, staart de ander dromerig voor zich uit. En wanneer ik ze aanspoor om te werken komt er een driftbui of ze zijn totaal onbereikbaar.

Chaos, ondanks alle pictogrammen, dagschema’s en lijstjes. Hoe doen die juffen dat toch met een volle klas?

En dan zou ik ook nog aan mijn eigen werk toe moeten komen, laat staat tijd voor mezelf moeten hebben. En dan heb ik geen stressklachten. Hoe dan wanneer je ook nog moet herstellen van stressklachten?

Tadaa in deze blog wat kleine tips die je helpen herstelmomenten te creëren. Want rust krijg je niet. Dan neem je.

1. Maak de pauzes heilig.
Of jullie nou wel of niet klaar zijn met werk, school, opdrachten. Als het tijd voor pauze is, stopt iedereen en gaat het werk/scherm weg. Doorgaan zorgt voor meer stress en minder focus.

2. Ga naar buiten.
Ook al is het maar voor 5 minuten, het doet wonderen, echt! Liefst 3x per dag en vooral in de ochtend, zodat iedereen goed kan slapen en herstellen in de nacht. Daar zorgt het ochtendlicht goed voor.

3. Houd je aan vaste werk- en schooltijden
Spreekt voor zich lijkt me. Het is belangrijk om echt even te ‘unpluggen’. En dingen voor de volgende dag te laten liggen. Laat de rest van de dag in het teken van ontspanning en huishouden staan.

4. Maak rustmomenten klein
Met kinderen thuis is een half uur slapen op de bank niet heel realistisch. Maar buiten een korte ademhalingsoefening in de tuin doen is meestal wel haalbaar. Een mindfulnessoefening zoals luisteren naar de vogels, de wind voelen of een korte balansoefening op je voeten is goed te doen.

5. Meer focus op gezonde gewoontes
Stress zorgt ervoor dat je geneigd bent om meer suiker, koffie, tv te kijken of te scrollen. Meer afleiding ipv ontspanning. Ga bewust op tijd naar bed en sta op tijd op. Maak tijd voor gezonde maaltijden en maak een planning. Het ongezonde voelt voor de korte termijn heel lief voor jezelf. Voor de lange termijn zal je je alleen maar slechter gaan voelen.

Ik ben benieuwd, is bovenstaande herkenbaar voor je? Hoe ben jij de thuisscholingsperiode doorgekomen?

masterclass uitnodiging met foto van evelien aarten