Je hoort vast vaak dat je goed op je grenzen moet letten. En dat je hier zeker niet overheen moet gaan. Maar wat nou als je niet weet waar je grens ligt? Hoe doe je dat dan? In deze blog ga je uitleggen hoe je hier de eerste stap in kunt zetten.

Je gaat over je grenzen heen

Tijdens en na een periode van stress leef je vooral in je hoofd. Het contact met je lichaam wordt minder. Je bent vaak al een lange tijd over je grenzen heen gegaan. Je hebt geen idee waar ze liggen en herkent ze pas als je al overheen bent gegaan. Om weer te herstellen en goed op jezelf te passen is het belangrijk om opnieuw grenzen te gaan stellen. En deze ook te gaan bewaken.

Wat is een grens?

Een grens is een lijn waar je niet voorbij wilt gaan of waar een ander niet overheen mag stappen. In ons dagelijks leven is dit subjectief en is het voor iedereen verschillend. Maar iedereen die stressklachten heeft moet hier uiteindelijk wel wat mee.

In het begin van een traject stel ik grenzen voor je. Dit zijn grenzen op het gebied van taken doen, rusten, werken enzovoort. Omdat het erg moeilijk is om dit zelf te bepalen.

Wanneer je nog niet overspannen of herstellende bent moet je deze grenzen voor jezelf gaan uitzoeken. Dit is niet een vaststaand iets, maar iets wat je mag gaan ontdekken. Om lief voor jezelf te blijven kan je beter iets voorzichtiger zijn dan er constant aan voorbij te gaan.

Hoe stel ik mijn grenzen?

Ik raad je aan om gewoon maar ergens te beginnen. Bepaal bijvoorbeeld dat je kinderen maar 1x per week een vriendje mee naar huis mogen nemen. Dat is een grens, hier moet jij je dus ook aan houden wanneer je kinderen op het schoolplein zeuren of het alsjeblieeeeeeft mag. Als dat een tijd goed gaat kan je het oprekken naar 2 dagen. Gaat het goed, is dat je nieuwe grens. Gaat het niet goed, dan ga je weer terug naar 1 dag.

Het begint met gewoon een grens te verzinnen. Zo simpel is het. Volgens ga je bijstellen.

Hoe ga ik niet over mijn grenzen?

Wanneer je moeilijke situaties alvast voor bent kan je oefenen hoe je je grens gaat aangeven. Je zal vaker nee gaan zeggen. Dit is makkelijker dan je denkt.

Ik heb hier eerder een blog overgeschreven, met wat handige kaartjes. Hier staan redenen en manieren op om nee te zeggen.

Lees hier: Nee zeggen als een pro, 8 tips en cheatsheets.

Ik vind het persoonlijk fijner om te zeggen wat ik WEL wil dan wat ik NIET wil. Soms zeg ik eerst nee en zeg ik daarna wat dan WEL mag. Hierdoor ben je duidelijk in je communicatie en wensen naar je mensen om je heen.

Vervolgens ga je verwachtingen managen. Als je nu duidelijk bent, zal de verwachting in de toekomst ook anders zijn.

Ik heb dit voorbeeld wat uitgebreider¬†toegelicht in onderstaande video. Mocht je het trouwens leuk vinden kan je je ook abonneren op mijn Youtube kanaal. Dan zie je nieuwe video’s in je tijdlijn voorbij komen. Ik zet ze namelijk niet altijd in mijn blog.

Hoe ga jij om met het aangeven van jouw grenzen? Gaat het je makkelijk af? Of krijg je direct last van schuldgevoelens en vervelende gedachten? Laat je het hieronder weten?