Wil je uitgerust aan je dag beginnen? Dan is een goede nachtrust belangrijk. Maar een relaxte ochtendroutine moet zeker niet onderschat worden. In deze blog deel ik met je hoe je zorgt voor een goede taakverdeling zodat jij een relaxte ochtendroutine kan creëren voor je gezin.

Voldoende slapen

Hoeveel slaap heb jij per nacht nodig? Gemiddeld hebben mensen voldoende aan 7 á 8 uur. Maar aangezien jij deze blog leest denk ik dat je minstens wel 8 uur kunt gebruiken.

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je de dag niet al met een achterstand begint. Je staat fris op en hebt als het goed is zin om je dag te beginnen. Je lijf krijgt de mogelijkheid om te herstellen en bij te tanken. 8 uur zou bij milde stressklachten voldoende moeten zijn.

Echter wanneer je al een lange tijd stress hebt, zal je in de ochtend merken dat jij je niet uitgerust wakker wordt. Ook 9 of 10 uur slaap zal er dan niet voor zorgen dat je fris wakker wordt. Dit zal wel een paar maanden kunnen duren.

Hoe is jouw ochtendroutine?

Als je dan direct de drukke ochtendspits induikt zal je merken dat je stressniveau gelijk weer stijgt. Wat zou het dan fijn zijn dat je in de ochtend even rustig kunt wakker worden.

Hoe heb jij je ochtend eigenlijk geregeld? Je hebt vast duidelijk wat er allemaal moet gebeuren, maar heb je een vaste routine waar je hele gezin onderdeel van is? Weet iedereen wat er van hem/haar wordt verwacht, zodat je ochtend zo rustig mogelijk kan verlopen?

Of zien jullie wel wie het eerste beneden is en wie het brood smeert en de kinderen aankleed?

Wil je in een workshop meer van dit soort handige tips en lifehacks om een overspanning te voorkomen? Geef je dan op voor de workshop Stress Less op 8 november. Kijk op https://evaacoaching.nl/product/stress-less-workshop/ voor meer informatie en voor je ticket.

Praat over een taakverdeling

In de praktijk merk ik dat de verdeling vaak half afgesproken is. Waardoor er miscommunicatie ontstaat en stress doordat je twijfelt en alsnog keuzes moet maken. En je daarna moet haasten om op tijd te komen op school of je werk. Onderschat niet hoeveel energie je dit kost!

Het kan wat betutteld klinken, maar zorg voor een eerlijke taakverdeling. Bespreek met je partner en eventueel de kinderen als ze al wat groter zijn wat iedereen kan doen. Het liefst naar draagkracht.

Ben je overspannen, doe dan vooral de taken die voor jou routinematig zijn. Waar je niet veel over na hoeft te denken en die je weinig strijd geven.

Creëer een relaxte routine

Zorg dat je eerst duidelijk hebt wat er allemaal moet gebeuren. Maak een overzicht en groepeer zo nodig. En ga dan met elkaar bespreken wie wat gaat doen. Weet dat dit in het begin vast niet altijd goed gaat, maar evalueer eventueel op een vaste avond in de week. Dit hoeft niet zo’n gedoe te zijn als het lijkt.

Bij ons thuis hebben we nu 2 jaar dezelfde routine. Ik kleed de kinderen aan, zorg dat ze opschieten met eten en drinken. Ook zorg ik voor het tandenpoetsen, wassen, gel en het aandoen van de jassen. Mijn vriend zorgt voor het ontbijt en de lunchtasjes. Vervolgens maakt hij zichzelf klaar en brengt hij de kinderen naar school en gaat direct door naar zijn werk.

Hierdoor weet ik wat mijn verantwoordelijkheden zijn en is het makkelijker om door te pakken. Je weet hoe lang iets duurt en hoeveel tijd je nog hebt voordat je de deur uit moet. Dit geeft ons allemaal veel rust. Dat wil trouwens niet zeggen dat mijn kinderen altijd op tijd op school zijn. Maar…we zijn allemaal redelijk relaxt als we aan de dag beginnen.

Hoe ziet jouw ochtendroutine eruit? Wil je het hieronder met me delen?