Wanneer voel jij je nuttig? Als je de afwas hebt gedaan? Als je spelletjes hebt gedaan met de kinderen of veel werk hebt verzet op kantoor? Nuttig zijn en je nuttig voelen is een mindset. Hopelijk helpt deze blog je anders aankijken tegen ‘nuttige dingen doen’.

Toen ik overspannen was merkte ik dat ik vooral graag nuttig wilde zijn. Zeker omdat ik zo vermoeid was en niks gedaan kreeg. Ik kon uren tegen de was opkijken en er kwam weinig uit mijn handen. Nuttig zijn leek wel een steeds belangrijker thema te worden.

Hoe uitgeputter ik was, hoe meer ik ‘nuttige taken’ op mijn to-do lijstje zette.

Wat is nuttig bij stress?

Als ik je nu de vraag stel: wat is het meest nuttige dat je kunt doen wanneer je stress ervaart? Dan zou je rationeel waarschijnlijk zeggen: even tot rust komen en dan weer verder. Echter blijken we dit in de praktijk vaak niet te doen.

Onderstaand gesprek voer ik bijna wekelijks met moeders.

Ik: Probeer deze week elke dag minstens een kwartier even op de bank te zitten en te ontspannen.

Zij: Maar wat moet ik dan doen?

Ik: Niks. Je kan gewoon even zijn, in plaats van doen.

Zij: Ja, dat kan ik niet hoor. Dat vind ik raar. Beetje voor me uit staren.

Ik: Begin eens met een ademhalingsoefening. Gewoon je ademhaling volgen en daarna rustig overgaan op een buikademhaling.

Zij: Daar ben ik met 2 minuten wel klaar mee. En dan?

Ik: Ga je lekker liggen en relaxen met je ogen dicht.

Zij: Hmm..

Ik: Lijkt je dat wat?

Zij: Nee 😊 Daar wordt ik onrustig van. Ik kan niet zo goed niks doen. Ik doe liever wat nuttigs.

Het effect van rusten

Herken je dit ook bij jezelf? Je WEET het wel, maar het VOELT niet zo. Je weet dat het nuttig is om te rusten, maar het voelt niet nuttig omdat je niet ZIET dat er iets ‘af’ is.

Alleen gebeurt er wel veel in je lichaam. Allerlei processen kunnen zich herstellen, waardoor je weer meer energie, focus en zin krijgt om je dagelijkse taken weer op te pakken. Ontzettend nuttig dus.

ebook
Download het ebook gratis

Schrijf je in voor wekelijkse video’s en tips die ik je stuur per mail en ontvang direct het ebook ‘Mindful moederschap en het creëren van rust’

Hoe kan je dit gaan voelen?

Kleine oefening voor je: maak eens een kosten en baten overzicht. Wat zijn de voordelen van elke dag op meerder momenten rust pakken en wat zijn de nadelen hiervan? Wedden dat er meer voordelen dan nadelen zijn?

En ga het vervolgens testen. Pak elke dag dit kwartier en schrijf vooraf en achteraf op hoe jij je voelt. Wat is er veranderd?

Wil je een ademhalingsoefening om mee te beginnen? Lees dan even deze blog: https://evaacoaching.nl/blog/ademhaling-en-stress/

Invloed van rust overdag op je slaap

Wist je dat de rustmomenten die jij overdag pakt ook van invloed zijn op je nachtrust? Slaap je onrustig? Zorg ervoor dat je dagen dan rustiger zijn en ga meer ontspannen. Het effect merk je niet alleen overdag, maar zeker ook in de nacht. Wat als gevolg heeft dat je overdag beter uitgerust bent.

Wil je nog wat extra tips om beter te slapen? Luister dan podcast #5

Pak jij overdag bewust rustmomenten? Voelt dit nuttig voor je? Laat je het me hieronder weten? Hopelijk kan je hiermee anderen inspireren om het ook meer te doen.