Afgelopen weekend wat ik alleen met de kinderen thuis. Manlief was een weekend racefietsen in Duitsland. In zo’n weekend probeer ik zelf nog wat nuttigs thuis te doen, maar ook een leuke activiteiten te ondernemen. Dus ik heb weer een verfklus opgepakt en we zijn naar het zwembad geweest (of dat verstandig was is een ander verhaal..).

En daarnaast ging het online programma ging weer van start! Dat vraagt wat voorbereidingen.. en ik kreeg last-minute nog een leuk idee..dus stiekem nog wel wat gewerkt. 

En dat zorgt ervoor dat het weekend voelde als twee werkdagen. Echte ontspanning is er niet geweest dit weekend. Ik zat niet in mijn routine. Heb op zondagavond niet al mijn week voorbereid. En ik merkte dat ik moe en chagrijnig was op maandagochtend.

Zeker omdat ik wat spannende activiteiten in mijn agenda heb staan voor deze week. Het gevoel van grip miste ik en dat geeft chaos in mijn hoofd.

En nee.. wees gerust.. dit wordt niet zo’n klaagzang. Er zit hier echt een les in verscholen. Wanneer ik namelijk te drukke dagen of weekenden heb dan schiet ik snel weer in oude valkuilen. 

En een oude bekende valkuil van mijzelf is: “Als ik deze ‘nuttige activiteit’ af heb, dan mag ik pas iets ontspannends voor mijzelf doen.” 

En zo begon ik mijn maandag. Eerst een grote wandeling gedaan met de hond, want ik had heus door dat ik poepchagrijnig was aan de ontbijttafel 😁. Dus in de hoop mijn gedachten te verzetten en wat meer tot rust te komen ging ik wandelen.

En vervolgens met goede moed een lijstje maken met taken die ik kon afvinken. En dat deed ik ook. 3 uur achter elkaar, zonder (plas)pauze, zonder drinken, eerst mijn lijstje af.. en daarna mag ik wat anders doen. Oeps.

Gevolg: ik had het koud, hoofdpijn, en geen puf meer. Het lijstje was af (dat dan weer wel), maar die 2 uur dat ik daarna nog kon werken heb ik niks meer gedaan. Mijn energie was op. 

Wat werkt beter voor mij: Elke 40 minuten even opstaan, drinken pakken, plassen, naar buiten lopen, lichaam strekken, zingen, fruit eten.. en dan weer verder. Dan heb ik een mega focus, krijg ik veel meer gedaan en laad ik tussendoor op. Wat betekent dat ik veel meer gedaan krijg op een dag. 

Micropauzes en langere pauzes zijn heel belangrijk voor mijn energielevel. Dat weet ik, maar als ik moe ben neemt mijn ‘oude’ brein de keuzes. Die gaat altijd voor korte termijn plezier/winst. Mijn ‘nieuwe’ brein functioneert slechter als ik moe ben, dus de verstandige lange termijn keuzes.. die maak ik niet. Dit gebeurt ook tijdens langdurige stress. Je gaat onverstandige keuzes maken. 

Help jezelf dus, plan dingen in je agenda, gebruik een timer en vraag je omgeving om je mee te slepen naar buiten tijdens de pauze. Door tussendoor ontspannende dingen te doen krijg je juist meer nuttige dingen gedaan. En dat kan alleen door op gezette momenten even te ‘voelen’ wat je nodig hebt. En daar actie op te ondernemen. Een minuut is soms al genoeg.

Herken jij dat ook bij jezelf? Dat je bij stress eerst iets moet afmaken wat nuttig is, voordat je mag ontspannen of iets leuks van jezelf mag doen? Laat je met het hieronder weten?

Loop je hier veel tegenaan? Mocht je hier eens met me over willen sparren. Stuur me dan een mailtje naar info@evaacoaching.nl, dan denk ik met je mee! Dat vind ik namelijk heel leuk om te doen! Je kunt je ook aanmelden voor een gratis ontstressgesprek via deze link.