Ik hoor veel vrouwen heel eerlijk vertellen dat ze stressklachten hebben. Dat vind ik echt super knap, want er is echt nog sprake van een taboe rondom dit onderwerp. En soms herken je zelf niet eens dat je last hebt van stressklachten. Een opmerking die er meestal achteraan komt is: maar gelukkig heb ik binnenkort vakantie dus kan ik lekker bijkomen.In deze blog vertel ik je hoe je de vakantie optimaal kan indelen om een kickstart te maken om te herstellen van stress.

Wanneer je bij jezelf herkent dat je stressklachten hebt, ben je vaak al een lange tijd over je grens heen gegaan. Je hebt zo’n herstelschuld opgebouwd, dat het niet lukt om in een korte tijd te herstellen. Toch is het heel goed om een vakantie in te lassen om je rust te pakken, zodat je hormonaal tot rust kan komen. Wanneer je milde stressklachten hebt, kan dit net genoeg rust en herstel geven dat je niet in een overspanning terecht komt.

Wanneer je namelijk overspannen bent, dan ben je neurohormonaal ontregelt. Dat wil zeggen dat je hormonenafgifte niet meer normaal werkt. Je maakt teveel (nor)adrenaline en andere hormonen en stoffen aan, waardoor je constant op ‘AAN’ staat. Bij milde stressklachten is dit proces nog goed terug te draaien. Extra veel rust is wat je nodig hebt.

SUDR- en tijdens je vakantie

Wat handig is om aan te houden is het volgende: SUDR-en, wat wil zeggen zoveel mogelijk taken

  1. Schrappen
  2. Uitstellen
  3. Delegeren
  4. Reorganiseren

Zo kan je de druk van de ketel halen, zo veel mogelijk afzeggen (ook de ‘leuke drukke afspraken’): ‘Nu even niet!’

Deadlines opheffen of uitstellen. Niet stiekem gaan werken omdat je vakantie hebt en de tijd hebt. Als je wilt opladen in de vakantie is het heel belangrijk om je te richten op jezelf en je privéleven, laat werk even voor wat het is.

Probeer taken door te geven aan anderen. Zo kan je vragen of je vriend of man iets meer op zich wil nemen, of regel dat er een paar keer een schoonmaakster komt. Ook kan je vragen of opa en oma op de kinderen willen passen tijdens jouw vakantie.

Zorgen voor eigen ruimte, tijd en rust. Probeer goed te slapen tijdens je vakantie. En probeer veel te rusten overdag. Wanneer jij je al een tijd gejaagd voelt, dan zal je dit nog intenser gaan voelen wanneer je rust neemt. Ben je hiervan bewust en ga dan juist zitten in plaats van een activiteit oppakken, ook al voelt dit niet zo prettig. En heel belangrijk: ga lekker naar buiten om te wandelen. De natuur doet wonderen en zal je ruimte en rust in je hoofd geven. Niet overdrijven, het hoeft geen marathon te zijn. Maar een half uur wandelen is heel goed voor je!

Let eens op je ademhaling. Deze zit vaak hoog wanneer je druk bent. Ik heb eerder al een blog geschreven waarin ik vertel over wat een goede ademhaling te maken heeft met stress. En ik geef daar een tip en voorbeeld hoe je hiermee invloed kan hebben op je hersenen en dus de stress kan verlagen.

Plan je rust goed in tijdens je vakantie

Wat je kan helpen is dit alvast in te plannen in je agenda. Bekijk wanneer je tijd voor jezelf wilt en plan dit in je agenda. Bespreek dit ook met je omgeving, dan zal je zien dat er eerder rekening mee gehouden zal worden.

En bedenk je wat je na jouw vakantie anders gaat doen om weer in dezelfde valkuilen te stappen. Weet je hoe het komt dat je te weinig kan herstellen tijdens je werkdagen of de dagen dat je thuis bent? Neem je teveel hooi op je vork? Heb je moeite met nee zeggen? Herken je jouw grenzen niet en kan je ze dus niet op tijd aangeven? Dit zijn vaardigheden waarmee je zelf aan de slag kan of samen met een coach.

In het stadium dat je milde stressklachten hebt kan een vakantie en een paar sessies met een coach er echt voor zorgen dat je een overspanning of erger voorkomt. Het is vaak een patroon waar je in zit, waardoor je het gevoel hebt dat je niet ander kan. Terwijl dit vaak wel het geval is. Een coach kan dit gedrag spiegelen en samen met je aan de slag gaan om uit dit patroon te komen.

Dus herken je stress bij jezelf. Geef jezelf een fijne kickstart deze vakantie om te herstellen en extra rust te pakken. En vergeet aan het einde van je vakantie niet om te kijken hoe het komt dat het de afgelopen tijd niet is gelukt om dagelijks te herstellen van je inspanning. En ga daarmee (wanneer je voldoende bent uitgerust en herstelt) aan de slag!

Enjoy your vacation!