De kerstdagen staan alweer voor de deur. Een gezellig maar drukke periode. Kijk je er naar uit of zie je er tegenop? Wanneer je overspannen bent of midden in een burn-out zit, kunnen deze dagen voor teveel prikkels zorgen. In deze blog wat handige tips om te voorkomen dat je bekaf bent na deze gezellige dagen.

Kies voor jezelf

Familietradities en verplichten zorgen ervoor dat het moeilijker is om voor jezelf te kiezen. Want ja, we doen het altijd al zo. En dat je even gaat liggen of een stukje alleen gaan wandelen is volgens je tante wel erg ongezellig.

Juist wanneer je deze gedachten hebt, is het lastig om op dat moment te doen wat goed voor jou is. Wat je kan helpen is nu alvast bedenken hoe normaal gesproken de kerstdagen verlopen en hoe jij je gedraagt. En bedenk je ook wat er deze keer anders mag gaan.

Op welk moment van de dag kies je even voor je rust en ontspanning? Hoe zal dat eruit zien? Wie zijn erbij? Welke reacties kan je verwachten? Bedenk of schrijf jouw reactie vast op. Dit maakt het makkelijker om bij jouw eigen plan te blijven.

Plannen en communiceren

 

Bedenk je van te voren wat voor jou een fijne kerst is. Misschien betekent het dit jaar dat je niet naar beide families gaat. Of dat je een paar uurtjes komt. Vertel je dit alvast van te voren, zodat het makkelijker wordt om op tijd te vertrekken.

Benoem ook tijdig je rustmomenten. Je kan aangeven dat je ‘straks, even gaat liggen’, zodat de rest van de avond gezellig aanwezig kunt zijn.

Of je gaat even alleen de hond uitlaten, zodat je kunt checken hoe het met je jezelf gaat. Check je ademhaling (is deze rustig en laag?), hoe is je spierspanning en voel je rust in je hoofd? Probeer jezelf op deze momenten even te herpakken. Dit kan je doen door op een rustige plek bijvoorbeeld wat ademhalingsoefeningen te doen (4 tellen inademen, 4 tellen vasthouden, 8 tellen uitademen).

Je moet niks, alles mag

Zorg ervoor dat je zo min mogelijk moet. Laat een ander koken, opruimen of met de kinderen spelen. Of ga juist rustig opruimen als je de gesprekken te druk voor je zijn.

Kortom zorg er zelf voor dat je een rustige kerst kunt beleven en begin relaxt(er) aan 2019. Neem de regie in handen en wees proactief. Wanneer je op tijd bedenkt hoe je wil dat je dagen verlopen, zal je merken dat je meer controle hebt. En vraag natuurlijk hulp van je man, kinderen en familie. Dat ze je even een seintje geven als ze zien dat je je te druk maakt. Dit hebben zij vaak eerder door dan jijzelf.

Ik wens je hele fijne, ontspannen en gezellige kerstdagen. Laat je me hieronder weten wat je gepland hebt en hoe je aan jezelf gaat denken?

Liefs, Evelien